A Dermie To Be
<iframe src="http://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID=3054107564476057249&blogName=origamyie.blogspot.com&publishMode=PUBLISH_MODE_BLOGSPOT&navbarType=BLACK&layoutType=CLASSIC&homepageUrl=http%3A%2F%origamyie.blogspot.com%2F&searchRoot=http%3A%2F%origamyie.blogspot.com%2Fsearch" height="30px" width="100%" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" id="navbar-iframe" frameborder="0"></iframe> <div id="space-for-ie"></div> <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d1194421799807998293\x26blogName\x3dd3lici0us+i+my+m3+mINe...\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://d3lici0usimym3mine.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://d3lici0usimym3mine.blogspot.com/\x26vt\x3d1002682920528396502', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
>> Song playing:
2hari 1 mlm d' Lata Perahu,Kuala Kangsar
Bop, bop, bop to the top.



setelah keluhan demi keluhan didengari abah...(buhsan sgt duk umah) .maka!abah pon decide bw kami gi satu tempat di Kuala Kangsar utk teman die bisnes sambil2 relax2...tempat tuh nama nya LATA PERAHU!

mula2..pelik gak...sbb selama 5tahun bersekolah di 'PAY-ROCK',xpenah tau p0n kewujudan tempat seindah tuh!
lpas tgok gmbr2 nih..mak ayh korang mesti 'giler' nk pegi punya!sbb btul2 breathtakin la!!

Lata Perahu ni,xjauh 'tegha mna' sgt...14.7km dr tol Kuala Kangsar.bout 10min by car.dr tol tuh,jln straight je..(jgn belok kanan.tuh pegi Bandar Diraja plak)..after 3kali bertemu traffic light n nmpk org jual durian byk2 on ur left,den turn left.n msuk ikut lorong tuh trus smpai ujung..DISITULAH terletaknya SYAMILLA FARM AND RESORT

time kteorg smpai tuh dh mlm..so 'pak cik niza' (abg kpd owner resort tuh)mengalu2kn ketibaan kteorg..smbil menunjukkan CHALET=bilik utk kmi2 rehat jap..sblm nk msk kambing ...

mula2 trun tuh..bukak je pintu kete..nyamuk byk gile!ingtkn nk miserable la idup nih..dpt2 je msuk bilik kteorg~mak aih...kezek..xde seekor nyamuk pon.plus!superb interior designnye ~~~~xsgka dlm hutan2 hulu tuh..da kemodenan..

checkout yg smpat snap~

lamp stone~menambahkn elegant bilik

katil yg pure 100%buluh hutan made

den.pak cik niza ajk kteorg gi mkn kt bwh bilik suite resort tuh..man madenye kitchen..tepi sungai...rse fresh..relax..smbil mkn durian..disebabkan time tuh mlm...xnmpk la sgt...
daging kambing biri2 by CHEF NIZA

mama menikmati durian

abah beli sblm smpai resort


ni la CHEF kita..

pgi soknya.kami 'ter'bgun awl sbb dikejutkan bunyi2an yg agk menakutkan.menurut abah..bunyi tuh sebenarnya dtg dr spesies haiwan bergelar LOTONG.akibat terlampau letih.so xikutla abh gi jungle trackin dlm hutan ngn pakcik niza n da geng.dgr kata diorg gi tgok air terjun skali..tpi apakan daya...xlrt..tpi sblm tuh sempat gak ber 'brekfas' skali ngn pakcik niza..den.on da way tuh..dptla gak snap2 view resort tuh pgi2..
dapur smlm(day view)

sg purely nature(no man made) tpi dapur

beranda sblm smpai ke dapur

cntikkan steps appear by dos woody ??

cafe ala cowboy!


pastu..pakcik niza bwk tgok satu bilik 'suite' nih..n dye briefin situ sini ckit..bout dis resort..jgn terkejut!bilik ni(gmbr dibwh) smlm mencecah rm1000 per night..nk tau knp???it was purely made by railway slippers nye woods n imported from india,indo,bangla n etc la.n interior nye fulli concept british cowboy...cost needed to built dis 1room was almost rm600 000.dis room da 3 master bedroom..with each bedroom da unik design yg tersendiri..ruang tamu plak dilengkapi ngn set sofa,tv,n dining table..xsmpt nk tgkp inside nye interior sbb bateri dh abis..so sori..

lampu gala using railway slippers
beranda for dis suite

main door for da suite

ape yg even more surprise ble pak cik niza ckp the reason dat dis resort was built at 1st...bkn utk bisness tourism..bt hnya utk family2 diorg gather during weekend..from kl.jb n so on la..picnic2 ramai2..nk rapatkan ukhwah..tpi since lately 'family tree' nih jrg dpt berkumpul..so diorg decide,dr waste cmtuh...better open to public...da gak gained..well..to hear dat da reason at 1st jus for suke2 jer bina resort nih..still i xleh trima..u use a total of 10million ringgit(kos penuh pembinaan resort)jus for suke2..mmg org kaya btul la..10juta guna macam beli buaian kain tuh ja...haish...(-.-)"

test2 posing.tenkiu ma!

lpas puas merendam kaki di sg

tasik depan chalet

restaurant

nmpk tak yg mcm rumah ckit2.tu la chalet.cntikkn?bukak2 pintu je..trus rse besh!

sbnrnya..skang..konsep resort nih more on agrotourism..if u see..da satu pic day view nye..da rumah cm panjanggggg ckit tuh..haa!tuh sbnrnye 'kandang KAMBING'..lawakan??kalah umah manusia!humph..sempat la gak tgok da satu kambing nih..putih gleeee..nakal plak tuh..org lain duk dlm gate msing2..die wat taiko..tawaf satu kandang tuh...siap jln2 tepi sg lgi..menurut pak cik niza..'mamat=refer kmbing putih td'..mmg SAMSENG pon..huhuh..
n nearby in da future,sblh resort ni(dlm proses pembinaan)..diorg akn bina full set of 'SUMMER CAMP'..da mcm2 pakej aktiviti akan disediakan..xsbr!!!
skang nih pon.da ja guru2 yg book resort tuh utk tujuan meeting n relax2...chalet kt resort tuh jus da 10 je..n 5 dorm..so very limited..sape yg nk menikmati an instantly superb breahtaking ecotour..jgn tggu lgi..cptla gi b0ok!!sumpah xnyesal...since abh gi sne pon ats keje.so xleh la nk stay lame.. hopefully..one day..i akn dtg lgi!

p/s:tenkiu pak cik niza masakkan kambing,n bekfes tuh..sedap3!(gaya upin ipin)..n tenkiu tlg bw gi 'kg komunis' mlm tuh,,huhuh....jasamu dikenang!!


a week after dis post was made...this place had been broadcasted by MAJALAH 3
0 comments

sejenak merasa 'darurat' part 2
Bop, bop, bop to the top.

alhamdulillah..skang sudah sampai di teratak kesayangan.home sweet home la katakan..
sampai2 je kt airport alor setaq,pulun abis segala makanan yg da depan mata..rupa2nya, nasi minyak kat 'restoran royale' sedap gile...

ok.sambung citer blik..

masa kami sume kat mansoura,da diantara kami yg nk blik sendiri..tpi takut nk kuar mansoura since da berita perompak tahan tgh jalan.n satu kumpulan pelajar malaysia dah terkena..jd kami sume berwas2 la nk blik cmne..tpi,da ja student yg redah gak,even takut2...

semasa kami kt alex,da seorang sahabat kami ni,terbawa passport kwnnye ke jeddah.tpi pada masa tuh,kawan dye still kt alex lgi..kesian sahabt yg takde passsport tu..terpaksa ditinggalkan sbb bhg imegresen mesir xkasi lepas..den,dye pon pulang ke mansoura..utk bt passport bru..*moral value=pegang passport masing2.. sbb dlm keadaan darurat ni,sume org pon kalut.jd xleh nk salah sape2..hurm,....utk 'my fren tuh':take care k..insya-allah.selamat sume

da satu video riot kt tahrir sq.di mana dlm keadaan tgh huru hara,perusuh2 masih lgi sempat menunaikan solat beramai2 secara berimam di ats jambatan..sedang sume khusyuk solat,tiba2 polis2 keparat dtg menyemburkan gas pemedih mata ke arah makmum2 dan imam.Ya ALLAH,kejamnyeeeeeee..even kami time kat mansoura,tempias gas pemedih mata terkena sy dan roomate pon,dh pedih menusuk kalbu..cmne la agknye diorg2 yg kne direct macam kene jirus mandi..tpi yg terharunye,beberapa minit selepas diorg disembur, masa diorg2 tgh solat,org2 kristian mengelilingi mereka,seakan2 menjadi benteng sambil menggenggam lengan kwn2 masing.

da jga perusuh2 dilanggar buta2 oleh kereta kebal polis,dan mangsa di lenyek sehingga kepala pecah.kejam kan?tpi xsume polis mcm tuh..da jgak polis2 yg join riot2 tuh...apa yg kita nampak di luar,xmampu utk mengungkap kebenaran..akibat corruption yg terlampau teruk...sehinggakan journalist2 dan pemberita2 di mesir meletakkan jawatan kerana mereka dikecam sbg pembelot negara oleh HUSNI MUBARAK hanya kerana melaporkan kejadian sebenar yg berlaku di negara mereka sendiri.malahan,pada hari mereka meletakkan jawatan,mereka memberitahu bahawa da sekumpulan lelaki bersenjatakan pisau dan parang sambil memakai topeng mengejar mereka bermati-matian.nasib baikla,da polis berdekatan.maka mereka meminta perlindungan di situ.ini bkn terjadi kpd sorang dua.malahan,hampir sume yg terlibat dlm perletakan jawatan tersebut menghadapi nasib yg sama.seorang yg journalist berkata bahawa mereka yg masih tggl di stesen2 penyiaran adalah mereka yg masih takut dan mereka2 yg berkompromi dgn kerajaan .beliau juga menasihatkan agar tidak mempercayai berita2 yg dipaparkan di radio n kaca tv kerana hakikatnya..ia lebih teruk drp yg dilaporkan....

ok.nti smbung lgi.nk mkn cucuq +ayaq tebu plak..huuhuh

p/s:tenkiu pakngah hashim sekeluarga yg dtg menjemput sekali kt airport semalam..terharu~
0 comments

sejenak merasa 'darurat'
Bop, bop, bop to the top.

alhamdulillah..setelah hampir seminggu dalam OPS PIRAMID yg dibantu oleh pegawai2 kerajaan serta tentera udara diraja malaysia,akhirnya tanggal 9feb 2011 ,sy telah tiba di Malaysia dgn selamat..disini sy betul2 nk citer kt korang pe yg kteorg rasa time dr mansoura-jeddah...

dr mansoura :

kami diarah berkumpul tepat jam 7pgi di hadapan istad gamiah utk dibawa ke iskandariaH.kami cume dibenarkan membawa perkakas2 asas .so mlm tuh,packing2 sume tggu smpai pagi..mansoura medic da 3 zon.dan kami2 merupakan pelajar zon 3.maka kami kontijen terakhir yg smpai ke alex.sepanjang menunggu ketibaan bas,kami diberi sedikit taklimat dan dibahagi kepada beberapa kumpulan.pihak urusan mengingatkan kami supaya berjaga2 dan menjaga segala maklumat peribadi dgn baik.

iskandariah:

perjalanan ke alex mengambil masa lebih kurang 3 jam.di situ,kami ditempatkan di bangunan mara.so geng2 kami menginap di aras 6.dah mmg tahap pelarian..so keadaan asas pon serba kekurangan..kami terpaksa mencatu air .makanan tidak disediakan.jadi ada diantara kami yg terpaksa bertahan lapar.dan kalo yg da duit berebut2 nk beli makanan yg dijual di bwh bangunan kerana limited.da yg smpai kuar dr bgunan semata2 nk mencari makanan tambahan akibat terlalu lapar..tapi,walaupun keadaan serba kekurangan,kami xrasa tension ke aper..rse bes sgt...sbb sma2 cri makanan..kadang2..4bungkus megi smpai 12 org makan....malam2 di alex..sunyi...xmcm selalu..bising bagai nak rak!..mungkin sbb kerajaan mesir telah mengeluarkan perintah berkurung .sepanjang perjalanan kami ke bangunan mara,kami dpt lihat di bahu2 jalan da kereta2 polis yg terbakar.dinding2 kedai di conteng dgn perkataan yg menghina HUSNI MUBARAK...malah,pd mlm kami kuar meninggalkan alex,kami dikhabarkan bahawa ada seorang rakyat mesir yg mati ditembak polis.da juga pelajar malaysia yg ditangkap polis mesir kerana kuar pada waktu ' curfew',,,,kan dah kene gi tebus...haish!

jeddah:

pada hari 3 di alex,kami dibawa kuar ke jeddah melalui alex international airport.kami dibawa menaiki kapal TUDM M30-15 yg turut dikenali sbg 'charlie'...(tak tau la betul ke tak spellin tuh)
itulah yg dikatakan pengalaman..time tuh rasa cm mmg nk gi perang sgt....sume budak2 duduk ats lantai yg sejuk nk mampus...pastu kne rapat2..berhimpit..sbb ramai pelajar dimuatkan..sampai da pelajar lelaki yg pengsan n muntah2 (time trip sy)...kesian gak sbnrnye..nasib baekla sarjan2 tuh baek..buat la lawak2 ckit..so kurangla rse takut nih....ble kapal tuh start depart,abis satu anak kapal mengiring ke belakang 45darjah(huhu)...punya lama la gak..smpai dh lenguh gaban...perjalanan ke jeddah mengambil masa lebih 3jam...sesampai di airport jeddah,kami diberi makanan yg digunakan tentera sewaktu perang..sumpah trauma!huhuhuh
dr situ,kami dibawa ke KOMPLEKS TABUNG HAJI .disituh,semua pelajar dr cairo,alex,tanta,zagazit,damanhour,mansoura ditempatkan..mcm pasar mlm rsenye..penuh n sesak...alhamdulillah..pihak tabung haji bermurah hati memberikan pakaian,minuman serta keperluan asas yg laen secara free...memahami keadaan pelajar yg tiada duit...disitu..kami berasa agak selesa...

*sambung later on..dah nk kne check in..im going home~

0 comments

PELAN TINDAKAN EVAKUASI MESIR
Bop, bop, bop to the top.

PELAN TINDAKAN EVAKUASI


Tarikh bermulanya Operasi: 2 Februari 2011

Modus Operandi

1. Penerbangan dengan pesawat Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM):
a) Kaherah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Kompleks Haiyyu Ashir dan DMAK)
b) Iskandariah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Rumah MARA)
c) Mansourah – Iskandariah – Jeddah (Tempat Berkumpul: Hotel New Mansourah @ 5th February, 1000 hrs)

2. Pelayaran:
a) Pelabuhan Al-Adabiyah – Pelabuhan Jeddah (Tempat Berkumpul: Kompleks Haiyyu Ashir)

3. Jeddah adalah pusat transit (penginapan di asrama Tabung Haji) untuk tempoh tidak melebihi sebulan, penginapan dan makan minum ditanggung oleh Kerajaan Malaysia.

4. Pelayaran dari Pelabuhan Jeddah ke Pelabuhan Pulau Pinang atau Pelabuhan Port Klang.

5. Kos perjalanan balik ke Mesir adalah di atas tanggungan sendiri.

6. Perjalanan dari tempat penginapan ke pelabuhan atau lapangan terbang disediakan.

7. Setiap peserta hanya dibenarkan membawa hand luggage kecil tidak melebihi 7 kilogram.

8. Peserta diingatkan untuk membawa passport/dokumen perjalanan yang sah.

9. Peserta hendaklah mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh Sekretariat dari masa ke semasa.

Jadual Perjalanan

Penyelaras hendaklah mengatur perjalanan dari tempat berkumpul ke lapangan terbang (Rujuk Jadual Penerbangan).

Waktu untuk berkumpul di tempat berkumpul sebelum bertolak ke lapangan terbang adalah seperti berikut:
a) Kaherah – 2nd February, 1100 hrs
3rd, 4th dan 5th February, 1000 hrs
b) Alexandria – 4th, 5th and 6th February, 0900 hrs

Kriteria Pemilihan Pelajar-Pelajar
1. Pelajar wanita
2. Pelajar berkeluarga
3. Pelajar yang uzur dan sakit
4. Berada di zon risiko tinggi
5. Pelajar tahun pertama
6. Pelajar sekolah rendah/sekolah menengah

Tindakan Yang Perlu Diambil

Sila isi borang makluman pelajar yang disertakan. (sila rujuk pegawai Negeri, Alex, MARA masing-masing atau klik terus di sini http://jpmk.info/wp-content/uploads/Borang-Peribadi-Pelajar_2011-utk-Evakuasi1.pdf)

Jadual Penerbangan dan Pelayaran Kaherah ke Jeddah

Tarikh Flight 1 (3 aircrafts) Flight 2 (3 aircrafts) Bunga Emas 5
3rd February (delayed)
4th February 0600 hrs 1300 hrs
5th February 0600 hrs 1300 hrs 1400 hrs
6th February 0600 hrs 1300 hrs

Jadual Penerbangan Alexandria/Mansourah ke Jeddah

Tarikh Flight 1 (2 aircrafts) Flight 2 (2 aircrafts)
5th February 0600 hrs 1300 hrs
6th February 0900 hrs 1600 hrs
7th February 0900 hrs 1600 hrs

*TBC

Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini sila berhubung dengan pegawai-pegawai Kedutaan seperti di bawah:

1. En. Saharudin Hassan (+2010-5005338)
2. En. Wan Ahmad Tarmizi Wan Idris (+2010-1101004)
3. En. Muhammad Hazam Hajanan (+2010-8714264)
4. En. Samsul Kahar Kamarudin (+2010-5382715)

Kedutaan Besar Malaysia Kaherah

2 Februari 2011

ZIKIR, SENTIASA DALAM KUMPULAN, IKUT ARAHAN SEMASA DARIPADA PIHAK BERWAJIB

HUBUNGI KAMI DI 2 TALIAN HOTLINE UNTUK UPDATE PELAN EVAKUASI


HOTLINE 1: 002 02 376 073 75
HOTLINE 2: 002 02 376 102 70

PROSES EVAKUASI BERMULA DARI INI 2 FEBRUARI 2011
0 comments

mesir 2011-part 3 ~gambar~
Bop, bop, bop to the top.


a symbol referring to husni mubarak to give up his position



sume pakat lari dr semburan gas pemedih mata



'ammu2' nih sedang berkejar ke hospital.mangsa(berbaju putih) antara salah seorg drp 62org yg meninggal dlm rusuhan bru2 ini



di saat memperjuangkan hak rakyat.mereka masih tak lupa utk menunaikan solat.kita?




a man watching the tank on fired






Egyptians gather around an Abrams tank.






A boy holds a poster of Egypt's President Hosni Mubarak, in Cairo January 30, 2011.


Egyptian protesters gather at Tahrir Square in Cairo on January 30, 2011 on the sixth day of angry revolt against Hosni Mubarak's regime amid increasing lawlessness, a rising death toll and a spate of jail breaks.


a Truck being destroyed by citizen
note:
~sumber pic dr internet. sumber dr fon akn menyusul
~kejadian berlaku di cairo
~tarikh berlaku dr 28jan-2feb
~jgn duk kuaq time army duk pakat2 sembuq gas pemedih..believe me..pedih smpai ke dlm bdn rasa..
~jgn duk gatai nk pi ronda2 tgok rusuhan..peluru sesat tak kenai tuan tau!
~duk dlm umah..kunci pintu.n bykkan berdoa
0 comments

mesir 2011 part 2
Bop, bop, bop to the top.

sambungan info

setelah hampir seminggu menunggu,akhirnya kerajaan telah mengeluarkan arahan utk membawa pulang para pelajar di mesir ke malaysia dgn memasuki negara jiran,jeddah.Pengangkutan seperti kapal terbang MAS dan AIR ASIA akan menunggu pelajar di lapangan utk membawa pula kesemua pelajar secara berperingkat ke malaysia. Keperluan asas seperti air,ubat-ubatan,doktor,keselamatan,penginapan serta makanan turut disediakan sewaktu di jeddah.

pada 4/2/2011,dikhabarkan bahawa rusuhan serta mogok terbesar akan dilakukan diseluruh mesir.walaupun teknologi telekomunikasi telah dipotong oleh kerajaan,namun rakyat mesir cukup tegar dalam menentang tampuk pemerintahan husni mubarak yg baru dirombak.mereka sanggup menghentikan apa saja kenderaan di jalan hanya semata2 utk memaklumkan penduduk agar menyertai mereka dalam gerakan rusuhan serta mogok pada 4 haribulan ini..iaitu 2ari drp hari artikel ini dikeluarkan.Kononnya,rakyat masih tidak berpuas ati dengan kerajaan baru Husni mubarak kerana mereka menyifatkan masih lagi mempunyai 'bau2 mubarak'...Omar Sulaiman yg merupakan pemangku sementara mesir juga dikecam rakyat kerana beliau dilabel sbg kroni mubarak.Keengganan Husni Mubarak utk meletakkan jawatan cukup menaikkan semangat amarah rakyat yg mengatakan beliau sbg"xreti2 nk paham lagi'..

Menurut rungutan rakyat sekitar,apabila ditanyakan mengapa mereka tidak bersetuju husni mubarak menjadi PM mesir..sebab2 ini yg dikeluarkan:

1:beliau cuba meletakkan anaknya,Gamal sbg pengganti tempatnya
2:terlampau byk corruption dlm kerajaan
3:tiada perubahan ketara dlm pembangunan sepanjang pemerintahan beliau
4:mereka sgt mengharap negara mereka dapat maju setanding malaysia
5:husni mubarak sendiri byk makan rasuah dan riba.menggunakan duit kerajaan utk kesenangan sendiri
6:mereke ingin bangun dan berjaya seperti isu kebangkitan di tunisia

rata2 proffesor2 kami di kuliah sgt menghormati Tun Sri Mahathir Mohamed .dan mana2 saja kami pergi,apabila bercakap pasal malaysia,nama tun sri pasti nama pertama yg mereka kenal.Mereka meluahkan hasrat ingin mempunyai pemimpin yg berani menegakkan keadilan dan bijak dalam pembangunan seperti tun sri.Tindakan tun sri menyuarakan pendapat di hadapan kuasa2 veto mengenai israel dulu disaat semua negara islam berdiam diri telah meletakkan Malaysia di mata intelektual2 mesir sbg seorang idola.Perubahan pemimpin sedemikian lah yg mereka inginkan bgi menerajui negara ini.

Kalau kita perhati keadaan ekonomi mesir,walaupun mereka mempunyai tinggalan nenek moyang yg ckup byk seperti piramid,sg nil,bukit musa,lembu samiri..teknologi mumia..namun 'glorius day' mereka dahulu seakan semakin pudar kini....mereka jauh ketinggalan..masih ramai kanak2 yg buta huruf dan tidak mendapat pendidikan sepatutnya..kalo dilihat,jika ayahnya pengembala lembu,maka anak nya pon pengembala lembu...jika ayahnya penjual sayur,maka anaknya juga nanti penjual sayur...Bilangan mereka yg miskin lebih byk dr mereka yg kaya...Disebabkan itulah,gejala menipu,mencuri,merompak,menindas wanita dan mengejek bangsa asing masih kelihatan setiap hari.Malahan,2tahun dulu,terdapat sebuah kedai di sekitar mansoura yg sanggup menjual 'kebab' yang dagingnya dicampur dgn daging keldai hanya utk menjimatkan kos dan melebihkan untung..amalan menipu ckup kuat dikalangan org arab mesir.

cukup susah utk mencari mereka yg oleh dipercayai.justeru itu,kmi cukup bersetuju jikalau tampuk yg sedia ada ini ditolak..dan tampuk baru dibuka..diharapkan pemerintah baru dapat dicapai dan beliau akan mampu mengubah pemikiran rakyat yg masih jauh dr dunia sekarang...
perkara ini cukup penting buat kami pelajar2 malaysia,kerana jln utk mencapai cita2 kami xkira doktor,ustaz atau peguam syariah ada di tgn mesir...Teruskan la berjuang dan pulih dgn cepat..Kami ingin pulang ke mesir nti dgn nafas baru dan semangat baru.sekian

p/s:Evacuation from mansuora - 3rd zone where students from zagazig, tanta and surrounding areas will be gathered.

5th February from 10.00 am egypt time from Hotel New Mansoura
person to contact is ustaz saiful anwar 0020237607375 in mansoura egypt.
please inform your friends.
...
the students must coordinate themselves to make sure the evacuation process is smooth and not time consuming.

-copied from kak nada-
0 comments

mesir 2011
Bop, bop, bop to the top.

ekoran keengganan HUSNI MUBARAK utk meletakkan jawatan selaku presiden MESIR selama 30tahun..rakyat mesir telah bangkit bagi menjatuhkan tampuk pemerintahan beliau..seminggu yang lepas..pada tanggal 26/1/2011..kami pelajar2 malaysia dikejutkan dengan perkhabaran rusuhan besar yg agak dashyat berlaku di sekitar kaherah dan iskandariah..ini diikuti dgn rusuhan kecil di negeri2 lain..seperti mansoura,tanta dan zagazit..
banyak jalan2 utama yg menghubungkan satu2 negeri telah ditutup dan dikawal rapi oleh polis2 mesir..akibatnya,ramai pelajar malaysia tidak dapat kuar dri mesir dan tidak dapat memperbaharui visa mereka...berita melaporkan bahawa 'gawazzat'=jabatan imegresen,hospital,balai polis..telah habis dibakar serta dimusnahkan oleh pelampau2 rusuhan..maka,kerajaan mesir telah mengambil tindakan utk membekukan semua talian perhubungan dalam negara selama hampir seminggu..dimana kami tidak dapat ber'sms' atau pon mengakses internet utk perkembangan lanjut..
pada masa yg sama,ATM2 di seluruh negara telah gagal berfungsi..menyebabkan ramai rakyat dan juga pelajr2 malaysia tidak dapat mengeluarkan wang bagi persediaan menghadapi 'perintah berkurung' yg dikerahkan ke atas sesiapa yg berada di mesir dr pukul 1ptg sehingga 8pagi keesokannya.
Rata2 pelajar melahirkan kerisauan ekoran rusuhan yg semakin mengganas disertai dengan terlepasnye banduan2 di sekitar mansoura dan juga cairo secara besar-besaran,,pada masa yang sama,berita lebih dikejutkan di kawasan mansoura apabila beberapa orang lelaki ditikam di sekitar syari' galak..Rukun tetangga di sekitar syari' tirah,galak,samanoudi yg disertai rakyat2 mesir sendiri telah mengambil langkah bijak dengan mengadakan jadual patrol bagi mengawasi kawasan2 tersebut..mereka juga turut menasihat pelajar2 malaysia agar berjaga2 dan mengelakkan diri dr kuar pada waktu perintah berkurung...

Kaherah yang merupakan salah satu tempat yg diiktiraf sbg ZON KUNING yg mana menempatkan lebih 2000 pelajar malaysia bkn lagi kawasan yg boleh dianggap selamat.salah seorang sahabat yg kami berjaya hubungi di kaherah memberitahu bahawa keadaan 'tembak-menembak',melontar batu ke arah kereta kebal,rompakan,rogol menjadi kebiasaan penduduk di sini sejak bermula rusuhan .Sehingga beliau merasakan apabila terdengar bunyi berdas-das tembakan di luar rumah,seakan2 sudah lali walaupun ketakutan masih ada..

Ada juga pelajar yg 'stranded' di airport beberapa hari tanpa bekalan air dan makanan..Menurut salah seorang rakan kami yg turut terkurung di airport cairo memberitahu bahawa sebotol air mineral kini mencecah 200ginih..

sambungan info..later on~da hal..kne cow dlu~
0 comments


WELCOME TO MY BLOG
follow itツ